Sensorer och gps-system utvecklas för Scanias nya lastbilsmodell. Foto: SVT/Scania

Scania utvecklar teknik som kan stoppa lastbilskapare

Uppdaterad
Publicerad

Vid attentaten på Drottninggatan i Stockholm, Nice och Berlin har sammanlagt över 100 personer dött och över 350 skadats när de blivit påkörda av lastbilar som körts genom folkmassor. Terrordåden har fått hela transportbranschen att skärpa säkerhetstänket.

– Hittills har vi fokuserat på hur föraren och den omgivande trafiken ska skyddas. Nu har en helt ny dimension kommit in, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

Scania var under torsdagen med på det möte som infrastrukturminister Anna Johansson (S) hade med flera olika företrädare inom transportbranschen.

På mötet diskuterades bland annat frågan om hur lastbilskapningar ska kunna undvikas i framtiden.

Terrordådet i Stockholm

Läs mer: Åkeribranschen: Terroristerna är problemet, inte lastbilarna

– Att låsa och larma lastbilen är det första man kan göra redan här och nu. Men vi tittar naturligtvis också på tekniska lösningar som gör det svårare att kapa en bil, säger Hans-Åke Danielsson.

Automatisk hastighetsbegränsning

En teknisk lösning är att programmera de digitala kartorna i lastbilens GPS, så att fordonets hastighet automatiskt begränsas när man kör in i vissa geografiska zoner.

– Om man till exempel programmerar in att maxfarten på Drottninggatan är högst 10 kilometer i timmen, så styr lastbilens färddator motorn så att det inte går att köra fortare, förklarar Hans-Åke Danielsson.

Elektroniska startspärrar

Något annat som diskuterats är att installera elektroniska startspärrar, där lastbilen är omöjlig att starta utan förarens fingeravtryck. Men det är en teknik som kritiserats av fackförbunden.

Läs mer: Ny teknik skulle kunna stoppa lastbilsdåd

– Fingeravtryckslåsen gör att förarna utsätts för en ökad risk att bli kidnappade för att kunna starta bilarna.

Sensorer bromsar farten

Redan idag har många lastbilar sensorer installerade som känner av och bromsar farten när fordonet närmar sig ett stillastående föremål, som t ex en parkerad bil. Tekniken skulle kunna förfinas så att sensorerna kan känna av även människor.

Tekniken finns men hittills har det inte funnits någon större efterfrågan. Nu måste lösningarna anpassas både till kunder och lagstiftning. Något som kostar pengar.

– Exempelvis måste GPS-antennerna konstrueras om så att de byggs in i chassit i stället för att vara monterade uppe på taket som de är idag. Nu kan antennerna tas loss och då blir tekniken värdelös.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Terrordådet i Stockholm

Mer i ämnet