Slussen i Södertälje blev klar 1909, och har kommit att prägla livet i staden ända sedan dess.
– En sluss brukar användas i cirka 100 år förklarar Peter Jonsson, projektledare på Sjöfartsverket och fortsätter: Sedan är det dags att bygga nytt.
Bättre framkomlighet
Syftet med projektet, Mälarprojektet som det kallas, är att bredda och göra kanalen djupare för det ska bli bättre framkomlighet och säkrare att färdas där och i själva farleden i Mälaren mot Västerås och Köping.
Det är ett omfattande arbete som innebär att en ny sluss och två slussportar ska byggas. Projektet är budgeterat till 1,2 miljarder och finansieras till största delen av staten, men även Sjöfartsverket och närliggande kommuner kommer att skjuta till pengar.
Risk för buller
– Södertäljeborna kommer att märka av arbetet på olika sätt. Det kommer bland annat bli en del buller. Cirka 70 träd kommer att huggas ner, berättar Peter Jonsson.
Man räknar med att både bil-och båttrafik kommer att flyta på som vanligt under den här tiden, med undantag för ett par dagar då den nya slussbron ska installeras, samtidigt som den nuvarande rivs.
Slussen i Södertälje är Nordens största enskilda sluss.