Företaget i Södertälje hamn får stöd av Naturvårdsverket i sin satsning på laddstolpar. Foto: TT

Södertälje hamn laddar för dramatisk ökning av elbilar – får bidrag för laddstolpar

Uppdaterad
Publicerad

Naturvårdsverket ger Axess Logistics i Södertälje hamn ekonomiskt stöd på över 430 000 kronor för att sätta upp laddstolpar för elbilar. Företaget hanterar importerade bilar och där tror man att 2019 kan bli året då elbilarna slår igenom.

– Det är en förberedelse för vad vi tror är en nära framtid, säger Benny Gustafsson, platschef på Axess Logistics i Södertälje hamn.

Företaget sköter importen av bland annat Volkswagen och Mercedesbilar till Sverige, som kommer via båt till Södertälje hamn från Tyskland.

– Vi räknar med att försäljningen av elbilar kommer öka dramatiskt. Tittar man på de bilmodeller som kunderna introducerar så är det inte otänkbart att det snart sker en kraftig ökning, säger Benny Gustafsson, platschef på företaget i Södertälje hamn.

Benny Gustafsson. Foto: SVT

Naturvårdsverket har nu beviljat ekonomiskt stöd på drygt 434 000 kronor till företaget för att sätta upp laddstolpar till elbilar på området. Stödet kan som mest uppgå till hälften av vad företaget själva investerar. Laddstolparna kommer inte vara tillgängliga för allmänheten.

Förberelse för framtiden

I dagsläget laddas de hybrid- och elbilar som hanteras av företaget i laddstationer som kan ladda tre bilar på ett dygn.

– Om det börjar komma mycket el- och laddhybrider är det här en stor kapacitetsbegränsning. Laddstolpen har mycket högre kapacitet, förklarar Benny Gustafsson.

– Det är en förberedelse för vad vi tror är en nära framtid.

Ökning av laddstolpar

De senaste åren har det skett en ökning av laddstolpar i bland andra Stockholms län. Tidigare har ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket kunnat sökas av såväl kommuner, som företag och organisationer, men sedan i december har möjligheten att söka stödet stängts ner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.