Tåg rev ner ledning – passagerare fick evakueras

Uppdaterad
Publicerad

Ett tåg rev ner en ledning som sedan föll ner över tåget vid Kristinelund i närheten av Järna under lördagskvällen. Det orsakade förseningar i tågtrafiken mellan Södertälje Syd och Katrineholm/Göteborg/Malmö/Karlstad. Flertalet passagerare blev strandsatta och hämtades sedan upp av ett evakueringståg. Vid 22-tiden öppnade tågtrafiken igen på ett av dubbelspåren.

Larmet om händelsen kom klockan 20.04 på lördagskvällen.

– Ett tåg har rivit ner en kontaktledning, sade Ola Österling vid polisen i Stockholm.

Tågtrafiken stoppades i båda riktningar och påverkade tågen mellan Södertälje Syd och Katrineholm/Göteborg/Malmö/Karlstad.

Enligt de första uppgifterna skulle en person vara skadad, men enligt räddningstjänsten rörde det sig om några personer på platsen som upplevt ett obehag av gnistor från tåget.

Ingen skadad – trafik igång söderut

Klockan 21.15 skrev polisen att en person upplevde sig skadad av ljusskenet som uppstod.

Ett evakueringståg sattes in som kunde hämta de 30-tal passagerare som blev strandsatta. Polisen meddelade vid 22-tiden att räddningsinsatsen var avslutad. Tågtrafiken sattes igång igen på ett av dubbelspåren som kör i både söder-och norrgående riktning.

Trafikverket tror inte att det kommer bli några fler förseningar under lördagsnatten.

– Det är inte så många tåg som kör på natten, så det kommer att fungera på ett spår, säger Anders Wallin, trafikinformatör vid Trafikverket.

På lördagskvällen var prognosen att dubbelspåret skulle öppnas först på söndagskvällen. Men det fick fortare än så.

– Jag fick ett meddelande redan vid sex på morgonen om att dubbelspåret var igång igen. Det kunde lagas tidigare än väntat, så det är vi tacksamma för, sade Magnus Löfgren på Trafikverkets pressjour under söndagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.