Tågresenären Yvonne om Mälartåg: ”Det här sköts åt helsike för dåligt”

Publicerad

För resenären och Nykvarnsbon Yvonne Levinovitz har tågens bristande punktlighet och uteblivna tåg varit ett bekymmer. Hon är kritisk till hur MTR skött driften av Mälartågen sedan de tog över som operatör.

– Jag drar mig för att åka tåg. Det är en frustration, säger hon.

Pandemi och brist på utbildad personal är bakomliggande orsaker till förseningar och inställda avgångar, enligt MTR.

Åkte taxi för 2 000 kronor

Yvonne säger att hon drabbats av tågförseningar vid ett flertal tillfällen. Ett exempel var i början av mars när hon hade ett viktigt läkarbesök i Stockholm. Då valde hon att ta taxi från Nykvarn till Stockholm när tåget var inställt. Men kostnaden täcks inte av resegarantin, har hon fått veta i efterhand.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.