De kommer från hela världen, studenterna som tävlar i Sustainergies Cup om att utforma den bästa lösningen på tre olika företags hållbarhetsutmaningar – det och en prissumma på 25.000 kronor.
Ska upptäcka resursslöseri
I går kväll utsågs tre vinnargrupper av en jury. Linnea Heiskala och Yrsa Lindberg ingår i en av dem. Deras grupp består av en kvartett som har arbetat fram en hållbarhetslösning för Scania, som efterfrågat att tävlingsdeltagarna ska finna var någonstans resurser går till spillo, samt hitta lösningar på hur företagets arbete kan effektiviseras.
– I dag ser det ut så att en bil lämnar gods till till exempel en butik, och en annan hämtar avfallet, och det här resulterar i att 60 procent av alla lastbilar som kör runt på vägarna kör antingen halvtomma eller tomma. Det här tycker vi är ett slöseri och det vill vi ändra på. Vår lösning går ut på att möjliggöra för transportföretag att när de är och lämnar gods kan de också hämta upp avfall, berättar Linnea Heiskala, student inom miljöteknik på KTH.
Och hur möjliggör ni det här?
– Vi gör det genom att utveckla en tjänst som läggs till i Scanias redan befintliga logistiksystem, där man som transportföretag även kan boka in upphämtning vid leverans, säger Yrsa Lindberg, som tog sin masterexamen inom hållbar samhällsutveckling vid Hawaii Pacific University.
”De har tittat på vad Scania kan bidra med”
– De har gjort en väldigt väl genomtänkt analys. De har förstått vad det svenska transportsystemet är och hur det ser ut, hur det fungerar och hur det kan bli bättre. Sedan har de passat in företagets roll i det och tittat på vad just Scania kan bidra med i samarbete med andra aktörer, säger Markus Danell, verksamhetschef på Sustainergies, som arrangerar tävlingen.
”Blir ett smörgåsbord av bra ideér”
Tanken är att tjänsten enbart ska omfatta fordon uppkopplade till Scania. Företaget jämför också lösningen med internetbaserade tjänster som Uber och Airbnb, där företaget tillhandahåller själva tjänsten men där andra aktörer kan stå som både leverantör och kund och de upplever att det bara är en tidsfråga innan konceptet kommer att omfatta även godstransporter. Scania menar att om de inte själva tar fram tjänsten så kommer någon annan att göra det.
Utifrån den erfarenhet ni har, använder sig företagen av de vinnande lösningarna?
– Absolut, det har vi sett många gånger tidigare. Det här var sjätte gången vi gjorde tävlingen, men vi ser att partnerföretagen brukar plocka russinen ur kakan. Det kommer många olika lösningar under den här tävlingsperioden, så de plockar inte bara från vinnaren. Det blir ett smörgåsbord av bra idéer, avslutar Markus Danell.