Telge nät om reaktionerna på nya prismodellen: ”Har fått 250 samtal i veckan”

Uppdaterad
Publicerad

Totalt berörs 55 000 hushåll i Södertälje av Telge näts nya prismodell. Och den är inte helt lätt att förstå, de senaste veckorna har det kommunala elbolaget fått 250 samtal i veckan från kunder som reagerat på nyheten.

I klippet ovan förklarar Telge nät den nya prismodellen.

Så fungerar Telges nya prismodell

I den nya prismodellen varierar elnätspriset beroende på när på året och dygnet elen används.

Under den så kallade höglasttiden, dagtid på vardagar november till mars, kommer överföringsavgiften ha ett högre pris. Det är under den period när det är många som vill ha el samtidigt. Under den här tiden betalar du även för ditt uttag av effekt (effektavgift) det vill säga den mängd el du använt som mest under en enskild timme under höglasttid.

Under all annan tid har överföringsavgiften ett lägre pris och ingen effektavgift tas ut.

Du kan alltså påverka din elnätsfaktura dels genom att sprida ut din elanvändning över dygnet istället för att använda alla elprylar samtidigt, och dels genom att styra din användning av el till tider på dygnet då efterfrågan på el är lägre.

Källa: Telge.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.