Från och med den 1 februari kommer ett 30-tal personer att börja jobba med att ta emot bokningar av serviceresor på Sörmlandstrafiken i Eskilstuna. Tidigare låg uppdraget på ett privat bolag och telefonsamtalen kunde hamna i andra delar av landet eller till och med utomlands, som till exempel i Senegal.
Svårt att prata
Att samtalen kunde gå till utlandet upplevde många kunder som problematiskt.
– Många äldre har upplevt att det har varit svårt att prata när man hamnar i utlandet där personalen har lärt sig vanliga fraser men inget utöver det, säger Patrick Nordström, kundtjänstmedarbetare på Servicecenter Sörmland.
I och med flytten hoppas man nu på bättre kommunikation. Bland annat har den nya personalen utbildats i lokalkännedom och geografi för att på ett bättre sätt kunna ta emot de cirka 10.000 samtal som kommer in varje vecka.
Samarbete förbättras
– Den stora vinsten är att vi sitter på samma ställe och pratar med samma personer vad det än gäller. Vi kommer också att ta emot klagomål här vilket gör att det kommer att gå snabbare i handläggningen.
– En annan viktig målsättning för vår del är att ha tätt samarbete med transportörerna så att vi får det att fungera bättre. Det har det inte gjort tidigare, säger Patrick Nordström.