Byggledaren Johan Rundgren från Trafikverket står vid Kvicksundsbron och förklarar varför arbetet är så högljutt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet får du höra bullret vid Kvicksundsbron, som Trafikverket nu går ut och varnar för – och byggledaren Johan Rundgren förklara vad det är som låter. Foto: SVT

Därför låter det så mycket vid Kvicksundsbron

Uppdaterad
Publicerad

I samband med att Trafikverket byter ut kollisionsskydden på Kvicksundsbron varnar myndigheten för buller och höga ljud.

Kollisionsskydden är det som skyddar bropelarna, som håller upp Kvicksundsbron, från att bli påkörda av fartyg.   

Det mest högljudda arbetet beräknas pågå fram till slutet av oktober. Trafiken påverkas inte mer än att fritidsbåtar kan få det trångt att passera.

Milos Veselinović brukar fiska i närheten av Kvicksundsbron. Trots dålig fångst har han förståelse för att arbetet är högljutt.

– De måste jobba. Så jag störs inte av det, säger han.

Mäter ljudnivåerna

De höga ljuden och bullret orsakas av att Trafikverket vibrerar och slår ner 35 meter långa rör i sjöbottnen som kollisionsskydden ska stå på.  

– Vi har satt upp buller- och vibrationsmätare på flera närliggande platser för att kunna mäta ljudnivåerna, säger byggledaren Johan Rundgren.

I videoklippet får du veta hur arbetet låter.

om Arbetet vid Kvicksundsbron

Arbetet med att byta ut kollissionsskydden är en del av Trafikverkets Mälarprojekt där ombyggnation av Södertälje sluss och kanal ingår.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.