Många väljer i dag att inte ta körlektioner och läsa teori hos en trafikskola. I statistiken går att läsa de flesta i den gruppen har svårt att klara första uppkörningen och teoriprovet hos Trafikverket.
– Av alla privatanmälda genomförda körprov B, för personbil och lätt lastbil, i landet, under 2019 blev 31,53 procent av förarproven godkända, mot 65 procent för trafikskoleanmälda uppkörningar, säger Cecilia Borgljung, avdelningschef på Trafikverket.
– Det är katastrofalt dålig statistik bland privatutbildade och ett hot mot trafiksäkerheten. Vi har sett en nedåtgående trend under hela 2000-talet, säger Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges trafikutbildares riksförbund.
Omprov kräver resurser
Tittar man på förra årets regionala siffror så visar förarproven för B-körkort gjorda i Eskilstuna att knappt fyra av tio som kör privat klarar av provet. Jämfört med knappt sju av tio som kör med en trafikskola.
– Det stämmer att statistiken för trafikskoleanmälda kunder generellt ser bättre ut än för privatanmälda. Vi ser gärna att våra kunder bara kommer en gång. Många omprov gör att mer resurser går åt och vi vill att våra kunder ska vara väl förberedda, säger Cecilia Borgljung.
Körprov B – förstagångsprov och omprov i Eskilstuna
År / Andel godkända prov privatanmäld / Andel godkända prov trafikskoleanmäld
2019: 37,50 procent / 66,81 procent
2018: 35,54 procent / 71,25 procent
2017: 39,49 procent / 75,64 procent
2016: 40,35 procent / 76,27 procent
2015: 41,41 procent / 78,53 procent
2014: 42,22 procent / 76,71 procent