Är det någon som tyckt att det är konstigt att logotyperna är så lika?
– Nej, jag har inte fått några sådana reaktioner. Men när vi på kommunen fick se den funderade vi på om det skulle hålla, säger Jan-Erik Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Flen.
Likheten är slående mellan Flens nya symbol och det multinationella företaget Unilevers logotyp. Dessutom är budskapen snarlika. GB beskriver sig som en glassfabrik i hjärtat av Sörmland och Flens kommun som Sörmlands hjärta.
Snarlik reklam kan vara tillåtet
Men enligt jurister SVT Nyheter Sörmland pratat med finns det inga problem med snarlik eller gemensam reklam så länge det inte finns någon ekonomisk vinning på det hela.
Är det här otillbörligt gynnande från kommunens sida?
– Nej, det är det inte. Vi funderade på om Unilever skulle godkänna det hela, men det blev inga problem. Det finns inte heller några ekonomiska förehavanden mellan oss, det är mer att likheten hamnade där, säger Jan-Erik Larsson.
Något nedskrivet eller formellt avtal finns dock inte mellan Flens kommun och företaget.
Håller detta sig inom kommunallagens råmärken?
– Det förutsätter jag att man har gjort och vi har inte stött på några som helst problem eller ifrågasättanden.
Så säger lagen
Kommunallagen
2 kap. 1 §
Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.
2 kap. 8 §
Kommuner och landsting får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen eller landstinget. Individuellt inriktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas bara om det finns synnerliga skäl för det.