Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Indiska studenter är en tillgång i klassrummet” – i videon berättar projektledaren Johanna Forsström, på plats i Indien, om Mälardalens universitets studentrekrytering i landet och vad som utmärker indiska studenter. Foto: Mälardalens universitet

Här rekryterar Mälardalens universitet studenter – på plats i Indien

Publicerad

Mälardalens universitet (MDU) prioriterar att rekrytera indiska studenter. För ett tag sedan befann sig MDU på plats i Indien för att marknadsföra universitetet på flera studentmässor.

– Det är viktigt att träffas fysiskt, att svara på frågor och att få den personliga relationen. Man kan inte ersätta det, säger Johanna Forsström, projektledare för internationell studentrekrytering vid MDU.

Studenter utanför EU och EES betalar studieavgift för att studera på svenska lärosäten och är en viktig inkomstkälla för flera svenska lärosäten, enligt en rapport från Migrationsverket.

Riktar in sig

MDU har beslutat att framför allt rikta in sin internationella studentrekrytering mot studenter från Indien och Ghana.

– Även om vi givetvis välkomnar och har sökande från hela världen så behöver vi kunna motivera varför vi gör de satsningar vi gör och väljer bort andra. Det kostar att marknadsföra lärosätet och utspritt på hela världen blir det ineffektivt och resultatlöst, säger Johanna Forsström.

Tittar på behörighet

MDU bestämde sig för Indien och Ghana efter att ha genomfört en analys där man tog hänsyn till tre huvudsakliga kriterier – antalet studenter i landet, vad landets grundutbildning ger för behörighet i Sverige och studenternas möjlighet att betala studieavgiften samt klara av levnadskostnaderna i Sverige.

Deltog i studentmässor

För ett tag sedan deltog Johanna Forsström och representanter för 18 andra svenska lärosäten i en delegationsresa till Indien som anordnats av svenska ambassaden i New Delhi.

En del av resan bestod av att marknadsföra svenska lärosäten på studentmässor där indiska studenter, som är intresserade av att studera i Sverige, kunde träffa representanter från svenska lärosäten och få information om att studera i Sverige.

– Mässorna är bara en del i det vi gör. Vi har mycket fokus på digital marknadsföring, för då når vi fler till en lägre kostnad, säger Johanna Forsström.

Se Johanna Forsström, på plats i Indien, berätta om studentrekryteringen och vad som utmärker indiska studenter i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.