Eskilstuna kommuns byggledare, Jan Heldring, står framför ett nytt höjdhinder vid järnvägsviadukten Carlavägen/Vasavägen. Han pepkar på det och har på sig en gul varseljacka.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här visar kommunens byggledare, Jan Heldring, hur det nya hindret ser ut. Foto: Fanny Asplund/SVT

Efter olyckorna vid järnvägsbron i Eskilstuna: Här är hindret som ska stoppa lastbilschaufförerna

Uppdaterad
Publicerad

I ungefär två månader har vägen under järnvägsbron på Vasavägen/Carlavägen i Eskilstuna varit avstängd. Under skärtorsdagen öppnade den igen och då med ett nytt höjdhinder som ska förhindra att lastbilar kör in i bron.

Vägen har tidigare drabbats av flera incidenter där lastbilar med för hög last kört in i bron och fastnat.  

Redan i vintras sattes en provisorisk bondfångare upp för att förhindra olyckor men nu finns en permanent lösning på plats – ett hinder som består av en åtta ton tung stålbalk som ska fungera som ett påkörningsskydd.

Olyckorna stoppar tågtrafiken

Jan Heldring, byggledare på Eskilstuna kommun, förklarar att tågtrafiken måste stoppas när en lastbil kör in i järnvägsbron och att den inte kan släppas på igen förrän någon från Trafikverket varit på plats och inspekterat bron.

– Tågtrafiken har väl nog med trassel ändå som det är just nu, säger han.

För att en lastbil ska kunna åka under hindret får den vara max 3,6 meter. Det är Eskilstuna kommun som tillsammans med Trafikverket beslutat om vilket sorts hinder som ska byggas.

I klippet ser du hur det nya hindret ser ut och varför Jan Heldring inte tycker att det utgör någon större risk för lastbilschaufförerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.