Vägen har tidigare drabbats av flera incidenter där lastbilar med för hög last kört in i bron och fastnat.
Redan i vintras sattes en provisorisk bondfångare upp för att förhindra olyckor men nu finns en permanent lösning på plats – ett hinder som består av en åtta ton tung stålbalk som ska fungera som ett påkörningsskydd.
Olyckorna stoppar tågtrafiken
Jan Heldring, byggledare på Eskilstuna kommun, förklarar att tågtrafiken måste stoppas när en lastbil kör in i järnvägsbron och att den inte kan släppas på igen förrän någon från Trafikverket varit på plats och inspekterat bron.
– Tågtrafiken har väl nog med trassel ändå som det är just nu, säger han.
För att en lastbil ska kunna åka under hindret får den vara max 3,6 meter. Det är Eskilstuna kommun som tillsammans med Trafikverket beslutat om vilket sorts hinder som ska byggas.
I klippet ser du hur det nya hindret ser ut och varför Jan Heldring inte tycker att det utgör någon större risk för lastbilschaufförerna.