För några år sedan hade Ronnaskolans elever lägst meritvärde i hela Södertälje. Något behövde göras för att vända trenden och en av åtgärderna, som infördes 2015, var att börja ha två lärare i varje klassrum i stället för en. Läsåret 2010/2011 var 56,7 procent av eleverna behöriga till gymnasiet och läsåret 2018/2019 låg snittet i stället på 78,5 procent, enligt statistik från Skolverket.
– Det är svårt att säga vad som är vad för vi genomförde flera olika förändringar, men att tvålärarskapet bidrar till att eleverna får högre kunskaper är det ingen tvekan om, säger Henrik Ljungqvist, som är rektor på skolan.
”En skicklig pedagog är alltid bättre”
Inför starten av tvålärarsystemet gjorde sig skolan av med femton elevassistenter. Och det var inte bara av ekonomiska skäl.
– Elevassistenter har oftast funktionen att ta hand om de barn som inte riktigt fungerar i klassrummet och oftast blir funktionen att de sätter sig i ett grupprum eller någon annanstans. Elevassistenter har oftast en låg eller ingen formell utbildning. Min tanke är att en skicklig pedagog alltid måste vara bättre för barnen än en elevassistent, säger Henrik Ljungqvist.
Ledningen parar ihop lärarna
Från början fick lärarna själva bestämma vem de skulle paras ihop med, men det har man nu ändrat.
– Vi försökte med önskemodellen första året men det blev sällan bra. Lärare som var goda vänner visade sig sen inte fungera bra i klassrummet tillsammans.
Lättare att rekrytera
Fortfarande ligger andelen behöriga lärare på Ronnaskolan under rikssnittet, men däremot har det blivit lättare att rekrytera sedan tvålärarsystemet infördes.
– Det är ojämförligt. Lärare i dag har i stor utsträckning gått bort från att vilja undervisa ensamma. De vill ha någon annan i klassrummet för att det känns tryggt och bra. Så vi har aldrig problem med att rekrytera.