Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Laila Marit Sandberg är konsumentvägledare i Eskilstuna kommun. I klippet ger hon tre tips på vad du som konsument kan göra när företaget inte vill betala tillbaka pengar. Foto: Otilia Bogen, SVT

Konsumentvägledaren: ”Fortfarande chans att få tillbaka pengar för studentkryssningarna”

Uppdaterad
Publicerad

Det behöver inte vara kört för konsumenter som Johanna, vars studentkryssning blev inställd på grund av coronapandemin. När arrangören inte betalar tillbaka finns det fler vägar att gå.

Företaget Fun cruises ville inte betala tillbaka några pengar till ungdomarna vars studentkryssning inte blev av. Men för den som har betalat via faktura finns det fler möjligheter.

– En faktura räknas som ett kreditköp – då gäller invändningsrätten i kreditlagen, berättar konsumentrådgivaren Laila Marit Sandberg i Eskilstuna.

Företaget Fun cruises har inte velat svara på SVT:s frågor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar konsumentproblem under pandemin

Mer i ämnet