Under våren och början av sommaren avslutade två konsulter sina uppdrag hos socialförvaltningen i Katrineholms kommun. Under samma period sjukskrev sig även tre konsulter, varav en gick ned till halvtid.
Tvingas vänta
Till följd av personalbrist hade 71 ärenden inte fördelats i början av juni.
– Personalbristen är ett nationellt problem och vi har haft otur med en konsultfirma som inte levererat, säger Lorraine Fröberg, socialchef i Katrineholm.
I och med problemen gjordes en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. I den framgår att det finns risk att främst barn och unga kan tvingas vänta i upp till två månader på att få en socialsekreterare tilldelad. Detta utsätter, enligt anmälan, ”barn och unga för stora risker i en otrygg miljö”.
– Vi jobbar med alla ärenden och allt akut går först, säger Lorraine Fröberg.
Svårt att hitta ny personal
Enligt Fröberg har också ärendemängden ökat, främst bland barn och unga.
– Vi har personal, men inte tillräckligt. När väl semestrarna är över blir det enklare.
Man kommer även att rekrytera ny personal. Men det verkar lättare sagt än gjort. I början av sommaren hade man två personer inne för intervju, enligt Ivo-anmälan. En av dem var inte nöjd med erbjuden lön. Den andra fick en anställning, men tackade sedan nej och började istället jobba hos en annan arbetsgivare.
”Måste lyckas”
Hur ska ni lyckas rekrytera nu?
– Vi måste lyckas. Vi kommer ta till alla metoder för att få folk intresserade. Bland annat genom annonser och sociala medier, säger Lorraine Fröberg.
– Vi har anställt bland annat administratörer på förvaltningen för att underlätta för socialsekreterarna. Detta har lett till att arbetsmiljön har blivit bättre och sjukfrånvaron minskat.