Löften om nya tågstationer utmed den nya höghastighetsbanan har fått Nyköping och Trosa att lova både medfinansiering och omfattande bostadsutbyggnad. Foto: TT

Lovar tusentals nya bostäder i Ostlänkens spår

Uppdaterad
Publicerad

Det kostar en hel del pengar och det kräver omfattande bostadsutbyggnad – men både Nyköping och Trosa vill vara med på resan.

Kommunalrådet Urban Granström jämför Ostlänken-projektet med järnvägsutbyggnaden i Sverige för drygt 100 år sedan.

Det är löften om nya tågstationer utmed den nya höghastighetsbanan som fått de två Sörmlandskommunerna att lova både medfinansiering och omfattande bostadsutbyggnad.

Större utmaningar i dag

För Nyköpings del handlar det om 84 miljoner kronor och 7.400 bostäder på 20 år.

Kommunalrådet Urban Granström (S) drar historiska paralleller:

– Den förra riktigt expansiva perioden var när det byggdes järnväg för ungefär 100 år sedan. Det var en stor tillväxt just då men inte alls i närheten av de utmaningar vi står inför nu.

– Det gäller inte bara bostadsbyggandet, utan även om utbyggnad av förskola, skola äldreomsorg. Klart det kommer att bli en utmaning.

Restider pressas

Nyköping måste alltså se till att det produceras 340 bostäder varje år – i 20 års tid. Därtill vill staten ha 54 miljoner kronor i förskottering.

I gengäld kommer restiden mellan Nyköping och Stockholm att minskas från drygt en timme till 40 minuter.

– Det är klart att det spelar stor roll när man ska få ihop pusslet, säger Urban Granström.

– Många människor pendlar till och från Stockholm. Nu kommer ännu fler se möjligheten att bo och verka i Nyköping.

Bäddat för byggande

Granström anser att kommunen krattat manegen ganska väl för kommande bostadsbyggande.

– Dels har vi rustat upp hamnen och kajerna. Flera hundra bostäder planeras och har redan byggts vid kajen. Vi har ytterligare intressenter som vill bygga några tusen bostäder. Så att vi har planer att realisera, och att vi komma upp i nivån om 350 bostäder varje år, det är jag inte alls orolig för.

I maj stod det klart att fem kommuner utmed Ostlänkens sträckning – Linköping, Norrköping, Nyköping, Vagnhärad och Södertälje – får egna stationer.

Det innebär dock inte att de nya höghastighetstågen, med hastigheter uppåt 300 kilometer i timmen, kommer att stanna i Sörmland.

Snabbare pendlingstrafik

Vinsterna ser kommunerna i stället i att regionaltrafiken får tillträde till den nya järnvägen – samtidigt som godstrafiken flyttar till den gamla järnvägen. På så vis minskar trängseln på banan.

Följden blir att pendlingssträckan Vagnhärad-Stockholm ska minskas ner till 28 minuter.

– Jag tror i och för sig inte att de där minuterna som är avgörande, säger Daniel Portnoff (M), kommunstyrelseordförande i Trosa, och fortsätter:

– Ännu viktigare är att man får tätare avgångar och därmed lättare att hämta barn på förskolan och hantera sitt arbete. Framför allt kommer vi att få bra restider till Norrköping och Linköping.

”Väl rustade”

Portnoff tror att Vagnhärad om ett 20-tal år har vuxit om Trosa. Redan i dag är efterfrågan på bostäder stor i området.

– Jag tycker vi är väl rustade för det här.

Kort om Ostlänken

Ostlänken är namnet på det som ska bli en 15 mil, dubbelspårig höghastighetsjärnväg, mellan Järna i Södertälje och Linköping. Banan kommer att trafikeras av persontåg i hastigheter upp till 320 km/tim.

Fem nya resecentrum planeras: I Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping.

Ostlänken ingår som den första etappen i ett planerat höghastighetsnät som ska knyta samman Stockholm, Göteborg och Malmö.

Källa: Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.