Det var i april i år som Flygskolan i Linköping övade manövrerad luftstrid med tre flygplan. Enligt Statens haverikommissions utredning tappade en av instruktörerna, som satt i ett av planen, ögonkontakten med de två andra väster om Katrineholm.
Instruktören fick syn på ett av dem igen när det var på cirka 50 meters avstånd och en kollision var nära på att inträffa. Men planet hann göra en undanmanöver. Ungefär samtidigt fick en pilot i det tredje planet syn på det som hände och utförde också en undanmanöver.
Enligt haverikommissionen är pilotbrist och hård belastning på Flygskolan bakomliggande orsaker till att en olycka var nära på att hända.
Chefen: ”Bättre arbetssituation”
Sedan händelsen har Försvarsmakten vidtagit ett flertal åtgärder. Bland annat har det tillsatts mer stöd runt cheferna.
– Utredningen visar att flygningen genomfördes enligt etablerade rutiner och gällande föreskrifter. Men det var en hög arbetsbelastning på Flygskolan i våras. Även om det inte var orsaken till tillbudet så har vi vidtagit åtgärder så det har blivit en bättre arbetssituation, säger överste Niclas Magnusson, chef för Luftstridsskolan, som Flygskolan är en del av.
Statens haverikommission uppger att de är nöjda med åtgärderna och att de därmed avstått från att komma med ytterligare säkerhetsrekommendationer.
I videon: Hör Gideon Singer, utredningsledare på Statens haverikommission, berätta om vad de kom fram till.