Hör Sabina Kalaitzis Barrögård berätta vad som är syftet med den nya chatten i klippet ovan. Foto: SVT

Nu kan sörmlänningar chatta om vård hos 1177

Publicerad

Under måndagen öppnade 1177 vårdguiden en ny chatt i Sörmland. Där kan personer som inte vill ringa få råd skriftligt istället.

– Vi märker redan att det finns ett intresse, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef.

En timme efter premiären var det omkring 20 chattar igång hos 1177 i Region Sörmland. Här svarar sjuksköterskor på frågorna som kommer in.

Chatten har öppet några timmar per dag och beskrivs som ett komplement till rådgivningen på telefon.

Det här är ju en funktion som har funnits hos många privata aktörer rätt länge, är man inte lite sen på bollen med detta?

– Så skulle man ju kunna tänka, men det handlar ju också om att hänga med utifrån att det ska finnas en säkerhet med det och att det är något som regionen ska kunna stå bakom, säger Sabina Kalaitzis Barrögård.

Hur fungerar chatten och vad finns det för fördelar med den? Starta klippet ovan för att få svaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.