Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man kan säga att det har blivit enklare att fuska kvalificerat”, säger rektorn Heléne Linder. Så måste skolan agera för att möta utmaningarna från AI. Foto: SVT

Nyköpings AI-beslut: Stopp för betygsgrundande inlämningsuppgifter

Publicerad

Från och med nästa termin kommer Nyköpings gymnasium inte använda inlämningsuppgifter som betygsgrundande underlag. En konsekvens av att chattbotar gör det omöjligt för lärare att avgöra om en elev gjort arbetet eller om texten kommit till på artificiell väg.

– Det har blivit enklare att fuska kvalificerat, säger rektorn Heléne Linder.

Inlämningsuppgifternas tillförlitlighet har varit en fråga under lång tid i skolans värld. Utanför klassrummet har lärarna inte haft kontroll över vem som är den faktiska upphovspersonen.

Skolorna har förlitat sig på digitala verktyg för att upptäcka om en text är ett plagiat. Men med ett knapptryck producerar chattbottarna ny text som inte går att hitta i databaser och inte kan upptäckas.

Avrådan från Skolverket

Efter ett centralt beslut från Nyköpings kommun kommer inga betygsgrundande skoluppgifter ske utanför klassrummet på skolorna med start till hösten.

– Det fattades av mig tillsammans med de fyra skolcheferna och gäller kommunala skolor från mellanstadiet och uppåt, säger Peter Ekedahl, chef för utbildningsdivisionen.

Tidigare i år kom Skolverket med en rekommendation där de avrådde skolor från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om läraren bedömer att det inte går att säkerställa tillförlitligheten.

”Olika vis”

Vi har varit i kontakt med sex sörmländska gymnasieskolor som tvingats tänka om kring inlämningsuppgifter.

– Vi har inte upphört men har begränsat antalet inlämningsuppgifter som görs utanför lektionstid. Vi kan examinera på olika vis, så att läraren kan göra en allsidig bedömning, menar Eskilstunaskolan St Eskils rektor Johan Ahlqvist.

Försteläraren Johan Sandell på Europaskolan i Strängnäs är inne på samma spår.

– Inlämningsuppgifterna har till del ändrat karaktär och lärarens arbete att kontrollera och bearbeta inlämningsuppgifter blir än viktigare. Mer kontrollerade examinationsformer (på plats i skolan) tar dock över allt mer.

Vad innebär chattbottarnas intåg i skolan för lärarna? Och hur kan man reglera AI-användning i skolan utan att begränsa elevernas utveckling? Hör rektorn Heléne Linder i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.