Tingsrätten anser att Saab Parts ansvar enligt det omtvistade avtalet endast gäller företagets egna inköp av reservdelar, inte leveranser av motorer och komponenter till moderbolaget Saab Automobile.
BMW har inte kunnat visa att man levererat några reservdelar till Saab Parts, eller ens fått någon sådan beställning, anser tingsrätten.
– Vi är glada över domen. 20 miljoner är mycket pengar, säger Orios vd Lennart Ståhl till TT
BMW:s juridiska ombud, Susanna Norelid, ville på onsdagen inte kommentera domen.
2,6 miljoner euro
BMW drog det svenska reservdelsbolaget inför domstol i augusti 2012 och krävde 2,6 miljoner euro för leveranser av motorer och reservdelar, som konkursade Saab Automobile aldrig betalade.
Sedan parterna tagit fram underlag och dokumentation, som redovisades vid förhandlingar i höstas i Nyköpings tingsrätt, kom så domen i dag.
Avtal 2010
Orio är det sedan i november nya namnet på bolaget, som så länge det finns efterfrågan tillhandahåller delar till de Saab-bilar som rullar i världen.
BMW:s krav byggde på det avtal som skrevs i september 2010 med Saab Automobile, som ju sedermera gick i konkurs den 19 december 2011.
Efter Saab Automobiles haveri valde tyskarna att i stället stämma Saab Parts, som bestred stämningen och inte ansåg sig ha varit inblandat.