Hur ser politikerna i Nyköping på språksituationen på skolorna i Brandkärr? Oppositionsrådet Anna af Sillén (M) anser att resurserna är snedfördelade och vill genom obligatoriskt skolval sprida ut eleverna. Foto: SVT

Politikerna om språksituationen på skolorna i Brandkärr: ”En stor utmaning”

Uppdaterad
Publicerad

98 procent av eleverna på lågstadieskolan i Brandkärr har inte svenska som modersmål och det får konsekvenser för undervisningen. Toppolitiker i Nyköping reagerar nu på siffran.

– Det är ett problem, det tycker jag att man måste våga konstatera, säger oppositionsrådet Anna af Sillén (M), som nu vill se en förändring av hur pengarna till skolorna fördelas.

Undervisningen på lågstadiet i Brandkärr har efter hand fått anpassas och extra resurser har satts in i klassrummen för att hantera de utmaningar som språksituationen visat sig innebära.

– Det är naturligtvis en väldigt stor utmaning för vår personal men också för eleverna som kommer till en ny språkmiljö. Vardagsarbetet som görs är fantastiskt, säger Mats Denninger (C), nytillträdd ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Nyköping.

Jobbar för ökade språkkunskaper

Siffran på 98 procent överraskar varken Mats Denninger eller Anna af Sillén.

– Vi vet att man jobbar för att öka kunskaperna i det svenska språket här uppe i Brandkärr och det är viktigt att göra det, säger Anna af Sillén (M).

Vill ha obligatoriskt skolval

I dag får grundskolorna i Brandkärr den största delen av de så kallade Salsa-pengarna. Men Anna af Sillén anser att kommunen bör ändra fördelningen av pengar så den blir jämnare fördelad över kommunens skolor, och införa ett obligatoriskt skolval för att få en bättre blandning av elever.

– Nyköping har ett väldigt snedfördelat system, anser hon.

I videon ovanför hör du mer om Moderaternas förslag – och vad majoriteten anser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.