Allt på plats för snabbare tur med ettans buss

Publicerad

Nu är åtgärderna på plats som ska göra ettans buss snabbare och mer regelbunden. Fler busskörfält och färre övergångsställen är några av förändringarna som införts längs med busslinjen.

Med ettans buss, som sträcker sig mellan Stora Essingen och Frihamnen, reser cirka 35.000 personer per dag. Resenärerna susar fram i en hastighet av blygsamma cirka 14 kilometer i timmen, men nu är alla åtgärder på plats som förhoppningsvis ska göra turen snabbare.

Hilda Berggren åker ofta med ettans buss och hon tycker att det finns utrymme för förbättring.

– Tiderna brukar inte riktigt stämma och den borde gå lite snabbare, säger hon.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén säger att Stockholms trafikmiljö inte är enkel, men att man försöker lösa problemen med bussarnas framkomlighet med bland annat speciella körfält för bussar och väljningsplikt för andra fordon.

– Ska vi få fram bussen snabbt måste vi se till att bilarna makar på sig, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Buss fyra var först ut

Stombussarna 1-4 ska alla bli mer regelbundna och snabba framöver, som en del av Stockholms stads framkomlighetsstrategi. Fyrans buss var först ut av stombussarna och har sedan 2013 minskat sin restid med mellan fem och sju minuter.

Liknande åtgärder är nu införda för buss nummer ett och förhoppningen är att hela resan med ettans buss ska bli åtta minuter kortare.

– Vi provar nya lösningar här, till exempel ett gemensamt körfält för buss och cykel på Fleminggatan. Det är ett sätt att så om vi kan använda gaturummet på ett annat sätt, säger Daniel Helldén (MP)

Målet är att stombussarna ska ha en medelhastighet på 20 km i timmen inklusive stopp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.