Med båda uppgående rulltrapporna stillastående till Rinkebys enda t-baneuppgång så tar det betydligt längre tid än vanligt för passagerare att ta sig upp från underjorden, men det anses inte påverka brandsäkerheten.
Brandsäkerheten på perrongerna bedöms från station till station, förklarar Aleksander Krajisnik på SL:s presstjänst. För att SL ska kunna få bedriva spårtrafik har de flera krav på sig, bland annat från Trafikverket om säkerhet och utgångar. Det handlar om förhållandet mellan hur många utgångar en station har och hur många människor som brukar finnas på perrongerna.
”Övervakar noga”
– Det där övervakar vi noga med personal och kameror. Exakt hur många det rör sig om vet jag inte, men säkerheten bedöms efter storleken på stationen och antal uppgångar, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson SL. Han fortsätter:
– Så det är något vi förhåller oss till och bedömer från station till station.
Det är alltså inte så många pasagerare på Rinkebys t-banestation att det är ett problem med bara en utgång med stillastående rulltrappor?
– Precis, det är inte så många passagerare där.