Foto: SVT

”Backa inte – bygg fyrspår mellan Stockholm och Uppsala”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen måste prioritera fyrspårig järnväg mellan Stockholm och Uppsala, annars riskerar regionens utveckling att stanna av. Det menar flera S-toppar i Stockholms och Uppsala län.

– Vi är oroliga att fyrspår inte ska vara med i nationell plan, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.

Under kommande år ska regeringen lägga fram förslag på de infrastrukturinvesteringar som ska göras de närmsta tolv åren. Socialdemokraterna gick till val på att påbörja utbyggnaden av fyrspår mellan Stockholm och Uppsala, men nu skriver fyra socialdemokrater i regionen att de ser oroande tecken på att satsningen kan försenas.

Detta efter att Trafikverkets projektledare sagt att det ser ut att bli ”ganska svårt att få till en fyrspårsutbyggnad till Uppsala”.

– Det kluckas om att det inte ska med i nationell plan och det absolut viktigaste är att fyrspår är med i nationell plan när den presenteras. Vi vet att våra regioner kommer över tid i stort sätt att växa ihop. Då måste man kunna transporteras till och från arbete och utbildning på ett miljövänligt sätt, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.

”Felprioriteringar riskerar att hålla tillbaka utvecklingen”

”Sträckan är utpekad som central av hela Mälardalsregion och av stor strategisk vikt då den utgör en flaskhals med stor påverkan på järnvägstrafiken längs Norrlandskusten. /.../ Uteblivna eller felprioriterade beslut riskerar i stället att hålla tillbaka utvecklingen”. Det skriver Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, och Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län, tillsammans med Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala kommun, och Börje Wennberg (S), regionstyrelsens ordförande Uppsala län, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

De menar även att det är viktigt att koppla ihop den kompetens som finns i Södertälje, som till exempel Astra Zeneca, med Universitetssjukhuset i Uppsala.

– Vi som står för en tredjedel av Sveriges tillväxt ska också förutsättas att växa. Företagen vill växa och anställa och då måste vi säkerställa att människor vill flytta till de regioner där jobben finns, säger Karin Wanngård.

Minister avvisar kritiken

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) avvisar idag både kritiken och ryktena om att fyrspår inte ska vara med i nationell plan.

– Jag har inte hört några sådana rykten och det blir svårt att kommentera det. Jag uppfattar inte detta som kritik mot regeringen, det är svårt att rikta kritiken när vi inte har lagt fram nationella planen. Jag uppfattar det mer som att de är oroliga om att det här projektet inte ska finnas med i prioriteringen.

Kommer den att finnas med?

– Vi kommer att presentera nationell plan våren 2018. Vi har gett Trafikverket ett uppdrag att göra en åtgärdplanering, dvs att de går igenom behov i hela landet när det gäller infrastrukturprojekt. När det gäller fyrspår mellan Uppsala-Stockholm så är det här någonting som har varit aktuellt länge och vi vet att det här behovet finns. Utan att på något sett ge några förhandsbesked så är det här ett projekt som vi definitivt har på raden.

60.000 nya bostäder

De fyra socialdemokraterna hänvisar bland annat till en ny rapport som visar att samhället går miste om 400 miljoner kronor varje år som bygget av fyrspår fördröjs. Man skriver också att Uppsala och Knivsta kommun redan idag har utbyggnadsklara planer på 60.000 bostäder, vilka är knutna till utbyggnad av nya spår.

”Det finns ingen tilltänkt järnvägssträcka i Sverige som skulle kunna skapa lika många bostäder per kilometer som fyrspår mellan Stockholm och Uppsala”, skriver Wanngård, Ullberg, Burwick och Wennberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.