Den tragiska olyckan mellan Uppsala och Öregrund på tisdagsmorgonen fick många att ställa sig frågan hur en sådan olycka kunde hända? Vad var det som gick snett? Var det fel på vägen, förarna eller på bussarna?
Trots att det fanns säkerhetsbälten i de båda olycksdrabbade bussarna blev följden ändå mycket tragisk. Tommie Vesterlund som är säkerhetsansvarig inom Svenska Bussbranschens Riksförbund säger att det bara är 30 procent av alla bussar i Sverige som är utrustade med bilbälten.
Inga nödutgångar
Siffran ligger på 20 procent i Uppsala och endast 7 procent i Stockholms län. Ett annat problem som Tommie Vesterlund påpekar är att det inte finns någon nödutgång på bussarna i Sverige, vilket kan vara nödvändigt om bussen välter och lägger sig på höger sida.
Även om man ännu inte känner till vad som ligger bakom olyckan har både bussförare och bussresenärer inom Stockholmsområdet många åsikter om hur man kan förbättra säkerheten på bussarna.
Önskar säkerhetsbälten
Arne Broström som kör buss 670 mellan Stockholm och Vaxholm som inte har några som helst säkerhetsbälten önskar säkerhetsbälten åtminstone i främre delen av bussen. Han anser också att man ska sätta in alkolås i alla bussar utan dröjsmål.
Mira Wallin som är en av passagerarna på bussen mot Vaxholm säger att hon är rädd när hon åker buss under vinterförhållanden som i dag och en annan resenär, Inger Hansson, klagar på att en del bussförare kör för fort.