Här kan du se undervattensfilm på hur det ser ut på botten längs Stockholms innerstadskajer. Foto: Undervattensbilder Fredrik Johansson

Batterierna måste plockas upp innan skyddshöljet går sönder

Uppdaterad
Publicerad

De batterier, bilar och båtar som sänkts i Riddarfjärden kan börja läcka ut miljöfarliga ämnen om de inte plockas upp. Men än så länge innehåller inte bottensedimentet i Riddarfjärden högre halter av tungmetaller än vad som är väntat i en storstadsmiljö.

Redan i fjol informerade dykaren Fredrik Johansson Stockholms stad och Stockholms hamnar om att tonvis med batterier dumpats i Riddarfjärden.

– Vi kände ju till att det ligger mycket skräp på botten, men att det handlade om så stora mängder batterier visste vi inte, säger Juha Salonsaari som är chef för vattenmiljöenheten på miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Juha Salonsaari, vattenmiljöenheten miljöförvaltningen Stockholms stad. Foto: Privat

Bottensedimentet undersökt

Nu har miljökontoret kontrollerat bottensedimentet i Riddarfjärden, Årstaviken och Ulvsundasjön med hjälp av ekolod. Undersökningarna visar att det inte är högre halter av tungmetaller än vad som är väntat i en storstadsmiljö.

– Min bedömning är att de flesta batterierna än så länge är i hyfsat gott skick och då är de miljöfarliga ämnena ganska väl inkapslade. Men naturligtvis måste batterierna plockas upp innan skyddshöljet går sönder. Detsamma gäller sänkta bilar och båtar, säger Juha Salonsaari.

Olagligt att dumpa skräp

Stockholms stad och Stockholms hamnar samarbetar nu med Fredrik Johansson och hans team för att städa bottnarna.

– Jag tycker det är väldigt tråkigt att man behandlar våra gemensamma vatten på det här sättet. Dessutom begår man ju en brottslig handling eftersom det är olagligt att dumpa skräp i naturen, säger Juha Salonsaari.

Skräpet forslas bort av Stockholms hamnar. Foto: Anders Nordqvist/SVT

Skräpet återvinns

De enorma mängder skräp som plockas upp, hämtas av Stockholms hamnar som sorterar upp det och skickar det till återvinning.

– De bolag som blivit av med sina elsparkcyklar och hyrcyklar kontaktas så att de kan komma och hämta dem, säger Tor Wildenstam, som är ansvarig för innerstadskajerna vid Stockholms hamnar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.