För att framkomligheten ska fungera i Stockholm så måste felparkerade och övergivna bilar bogseras bort. Det är viktigt för trafiksäkerheten, snöplogning, städning och många andra aspekter att det inte står bilar på fel plats. Därför behövs en avställningsplats dit dessa bilar kan föras och invänta skrotning.
– För att vi ska få ordning på trafiken i stan och få bort de bilar som bara står uppställda så måste vi kunna göra av dem någonstans. Då behöver vi en plats att ställa upp dem på, vi måste ta hand om bilarna i tre månader innan vi kan göra oss av med dem, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd.
Fler bilar bogseras bort
Bilarna bogseras till Lunda industriområde i Spånga där det finns en avställningsplats. Men antalet bilar som lämnas kvar där har ökat de senaste åren. År 2013 flyttade staden 3020 fordon och i år har siffran stigit till 3323. Under en månads tid kommer det in cirka 300 bilar till området, och totalt kan 450 bilar stå parkerade där samtidigt.
– Ökningen beror egentligen på två saker. Dels att Stockholm växer och det blir fler bilar, dels att det kom en ny lag förra året som innebär att Trafikkontoret omhändertar bilar som är skuldsatta. Där ser vi en ökning. Därför behöver vi större yta än vad vi har idag, säger Anders Porleius, presskontakt på Trafikkontoret.
Miljöfarliga ämnen
Avställningsytan byggs ut med plats för cirka 100 fler bilar. Men stående bilar kan släppa ifrån sig en hel del miljöfarliga ämnen, därför måste det nya området byggas enligt den så kallade dagvattensstrategin. Den innebär att regnvatten för ner olja och andra farliga avfall i en brunn, där sedan oljan och vattnet separeras genom en oljeavskiljare. Därefter rinner vattnet ut till ett dike som innehåller kalk och växter som renar de farliga ämnena som kan finnas kvar.
– Var bilarna än står droppar olja och annat, det är inte bra var de än står. Den här platsen som vi nu ställer i ordning och där vi kan ställa de här bilarna är en hårdgjord yta med oljeavskiljare. Så att det inte ska bli några miljöskador innan bilarna skrotas, säger Daniel Helldén.
De första spadtagen för bygget togs redan i slutet av oktober och det nya området förväntas stå klart i maj nästa år.