Redan på torsdag lämnar miljöförvaltningen en rapport till politikerna om vad som gick fel vid olyckan och om man ska förändra sina rutiner.
Stockholms stad hade inte kollat med SL om det var okej att borra, vilket skulle ha skett.
Granska övriga tillstånd
Borrfirman hade tillstånd av Stockholms stad att borra 220 meter ned i berggrunden. Men företaget hade inte fått reda på att tunnelbanan gick rakt under tomten.
Det kan nu bli aktuellt att granska alla övriga borrtillstånd i innerstaden.
-Ja, det kan bli en åtgärd som vi behöver vidta för att vara på den säkra sidan, säger Stockholms stads miljöförvaltningschef Gunnar Söderholm till ABC.
Enligt Söderholm blir borrfirman, rent formellt, inte fri från ansvar, trots att staden har gett tillstånd.
-Det är en väldigt komplicerad fråga om vem som bär ansvaret.
Men ni har brustit i handläggningen?
-Ja, troligtvis är det så men det vet vi förhoppningsvis när rapporten är färdig på torsdag, avslutar Söderholm.
Inledande förhör
Polisens tekniska undersökning på platsen är nu gjord och i morgon, tisdag, ska de inledande förhören hållas med borrfirman och den kvinnliga tunnelbaneföraren.
-I nuläget ska vi titta närmre på tillståndet som finns från Stockholms stad och hålla förhör med ett stort antal personer, säger kriminalinspektör Gunilla Borgehed vid Citypolisen till ABC.
Polisens förundersökning avser misstanke om grov allmän farlig vårdslöshet.