Arriva får betala 174 miljoner i vite för busskaos

Uppdaterad
Publicerad

Bussoperatören Arriva får betala ett rekordstort vite på 174 miljoner till SL för busskaoset i nordöstra Storstockholm i februari förra året. Arriva lägger sig platt men säger samtidigt att SL har ett delansvar som inte hade fungerande bussramper.

Att säga att det rådde kaos i busstrafiken i norrort i början av förra året är nog så nära sanningen man kan komma. Knappt hälften av bussarna kom fram i tid de första tre veckorna som Arriva hade ansvaret och klagomålen från resenärerna ökade med drygt 700 procent. Problemen fortsatte under februari. Idag kunde ABC avslöja att Arriva får betala ett vite på 174 miljoner kronor.

–Vi går inte med på att en leverantör lägger ett bud och sen inte fullföljer den leveransen. Det handlade om en fungerande vardag för resenärer, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

– Jag kan bara lägga mig platt där, Österåker och kommuner runt omkring hade stora problem förra året med busstrafiken.  Det känns aldrig bra att betala ut 174 miljoner. Det är mycket pengar för vilket bolag som helst, ,säger kommunikationschefen på Arriva, Tomas Hedenius.

Flera orsaker till busskaoset

För tajta körscheman och problem med backventilen i bränslesystemet var några av orsakerna till problemen. Ett annat  var att bussramperna som ska ge fordonen ström och värme under natten när det är kallt ute inte fungerade på de nya bussarna, vilket gjorde att de inte startade. Det sistnämnda tar SL på sig vilket gjorde att vitesbeloppet inte blev ännu högre.

– Bussramperna har vi tagit hänsyn till. De pengar som Arriva nu betalar är ju deras egna tillkortakommanden, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

– Det brast på många punkter, beroende på infrastruktur och teknik från SL:s sida. De är beroende av planering från Arrivas sida och många andra faktorer, säger kommunikationschefen på Arriva, Tomas Hedenius.

Kommun satte in egna bussar för att få stopp på kaoset

Det gick så långt så att Österåkers kommun valde att sätta in egna bussar för att vara säkra på att elever skulle kunna komma till skolan.  Trots allt som hänt så har Arriva fortsatt avtal med SL om att köra busstrafiken i norrort i flera år framöver då trafiken fungerat betydligt bättre.

– Det är inte så att man komma hit och ge oss löften att man kan ha en bra kollektivtrafik, så kör man och sen får man betalt ändå. Det här vitet är en mycket viktig signal ,säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.