I Stockholms län granskas nu totalt 10 skolor. Biträdande rektor Lena Munther Sandström på Karsby International School tror att det finns flera anledningar till att skolan fortsatt ha låga resultat under lång tid.
– Dels beror det på bostadsfrågan, vi har stor in- och utflytt av elever, många som bor i andra och tredje hand. Vi har även en stor andel nyanlända och många olika nationaliteter vilket påverkar undervisningen eftersom svenska språket ligger till grund för hur man ska kunna lära sig alla ämnen, säger Lena Munther Sandström.
Flera åtgärder för att öka resultaten
De senaste åren har andelen niondeklassare på Karsby International School som gått ut med behörighet till gymnasiets yrkesprogram pendlat mellan 60 och 70 procent. Det är lägre än kommunens snitt på strax över 80 procent behöriga, och skolan har satt in flera åtgärder för att öka resultaten.
Det senaste året har all pedagogisk personal inkluderats i skolans kvalitetsarbete med att kartlägga elevernas behov och anpassa dem till undervisningen. För att kunna ge rätt stöd jobbar skolan med olika digitala verktyg i matematik och svenska.
Se reportaget från Karsby International School där elever och lärare berättar om hur det är att jobba med paddor och appar i videon ovan.