-Just nu har vi inga sjögående resurser – alla båtar är infrusna. Det enda vi har är en isgående svävare som finns på Lidingö, säger Christer Ängehov som är biträdande brandchef.
I centrala Stockholm är det fortfarande öppet vatten. Men det hjälper inte, för i somras drogs brandbåten Fenix vid Slussen in av besparingsskäl. I stället skulle en liknande båt i Åkersberga användas. Den har nu frusit fast.
-Färjorna går ju fortfarande mellan Slussen och Djurgården. Om det skulle utbryta en brand på en färja, skulle det bara ta tio minuter för oss att börja rädda passagerarna om Fenix fanns kvar, säger Bosse Sjödin som är brandman och tidigare skeppare på brandbåten Fenix.
Ända sedan Fenix drogs in har de brandmän som jobbat på båten slagits för att den ska tas i drift igen. Men ledningen står fast vid beslutet att lägga Fenix i malpåse.
-Vi har gjort bedömningen att vi sparar på de pengarna just nu, säger biträdande brandchefen Christer Ängehov.