Efter att länge ha stoltserat med att vara en av få operatörer som inte tar ut någon speciell kortavgift för digital-tv, har Comhem nu ändå tagit steget.
-Jag blev fly förbannad, ska jag säga.
Det här kommer utan förvarning, och här säger de att ”nu ska vi ta en kortavgift på 360 kronor om året”, och jag får ingenting för det.
Det säger Göran Sidney Sangberg, en av Comhems många kunder i ABC-området och en av dem som reagerat mot den nya avgiften.
600.000 hushåll
Comhem har avtal för kabel-tv med en stor del av fastighetsägarna. I dag är cirka 600.000 av Stockholms hushåll anslutna till Comhems nät, varav 120.000 har digital-tv.
Från bolagets sida svarar man att avgiften ska täcka kostnader som man har för korthanteringen.
-Det är så där att vi har ju på Comhem väntat in i det längsta med att införa en typ av kortavgift som det annars har blivit praxis för i branschen att ha, säger Maria Stråhle, pressansvarig på Comhem.
-Men det vi har sett under hösten då vi har gått igenom våra kostnader för säkerhet kryptering och hantering av de här korten, så har vi sett att vi har kostnader som vi behöver få täckning för.
Monopolsituation
-Problemet är ju att det är lite av en monopolsituation och man inte har så många andra alternativ, konstaterar Henric Hertzman, en annan missnöjd Comhem-kund.
-Men man får väl kontakta bostadsrättsföreningen och se om man kan byta operatör helt enkelt.
Om alla kunder stannar kvar hos Comhem och betalar kortavgiften blir företagets intäktsökning ca 65 miljoner kronor per år.