Cykelsatsningen kostar 19 miljoner Foto: Anders J Larsson/SVT

Körfält ger plats åt cykelbanor

Uppdaterad
Publicerad

Arbetet med att minska biltrafiken i Stockholms innerstad fortsätter. Nu försvinner två av bilarnas körfält på Strömbron och Stallgatan.

Strömbron och korsningen Strömgatan/Södra Blasieholmshamnen är hårt belastad med både gång, cykel- och biltrafik. Olycksstatistik visar att 24 olyckor, varav åtta allvarliga, har inträffat i området sedan 2010.

Som ett steg för att förbättra cykelstråken i innerstaden kommer trafiknämnden i Stockholms stad att godkänna ett förslag om fler cykelbanor. Det innebär att ett körfält på Strömbron och ett på Stallgatan försvinner.

”Bilar får maka på sig”

– Området kring Strömbron är ett av de mest trafikerade cykelstråken. Stallgatan är också en viktig länk för att ta sig till Östermalm och Norra Djurgårdsstaden. Nu skapar vi bättre kapacitet för cyklar och då får bilarna maka på sig, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Enligt Trafikkontorets analyser så klarar Strömbron ca 12.500 bilar per dygn. När ett av körfälten i norrgående riktning försvinner så blir kapaciteten för bilar istället 7.000-8.000 per dygn.

Om ett körfält förvinner så skapas väl längre bilköer?

– Nej, vi räknar inte med längre köer. Bilarna flyttar sig till andra platser eller så byter man transportmedel. När vi tittar på de kontor och fastigheter som finns i city så börjar man bygga bra cykelgarage och det kan förhoppningsvis skapa en ny trend, att inte ta bilen, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Ett körfält på Stallgatan

Även den enkelriktade Stallgatan förlorar ett av sina körfält. Istället skapas ett enkelriktat körfält för cyklister.

Turistbussarna har tidigare klagat på att city är trångt, hur påverkar färre körfält busstrafiken?

– Vi bedömer att åtgärden som vi gör på Stallgatan inte ska påverka turistbussarna.  Men det här är en åtgärd för att förbättra för cyklar. Bussar kommer fram ändå. Det här är en trafiksäkerhetsåtgärd, säger Daniel Helldén.

Så två körfält försvinner, men trafiken påverkas inte?

– Man kommer inte kunna köra i samma tempo eller hastighet, man får ta det lugnare.

”Bilar och cyklar måste kunna samsas”

Åsikterna om nya cykelbanor och färre körfält går isär.

– Jag tycker att det är bra. Bilar och cyklar måste kunna samsas. Att det finns lite mer plats för cyklar är bra för idag är det väldigt mycket trängre att cykla än vad det är att köra bil, säger cyklisten Carina Wildin.

Men bilisterna som SVT Nyheter Stockholm träffar är inte lika nöjda med satsningen.

– Det blir ju inte bättre för att man stryper allt för oss bilister. Okej, cyklister ska ha sin del, men inte hela delen, säger Janne Karlsson.

– Det är svårt för oss som jobbar och måste köra här, vi kör ju redan krokar kring hela stan, säger Reinold Schwaiger.

Satsning för 19 miljoner

Cykelsatsningen, som beräknas kosta 19 miljoner kronor, ska vara färdig till december 2017.

– I nästa steg ska vi titta närmare på hur trafiken ser ut vid Nybroplan. Dagens lösning inte är bra, säger Daniel Helldén.

Den 22 september fattar trafiknämnden beslut om satsningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.