Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den över 100 år gamla bron renoveras, se mer om historiken och bygget som startade 1917 i videon ovan. Bilden till höger visar bron innan renoveringarna påbörjades. Foto: SF Journalfilm/SVT

Danviksbron ska lyftas bort – renovering i många år

Uppdaterad
Publicerad

Danviksbron som förbinder Nacka och Värmdö med Stockholm renoveras, och natten till lördagen ska ett, bokstavligt talat, jättemoment ske. Norra brodelens hela broklaff ska lyftas bort och köras iväg, om vädret tillåter.

Norra Danviksbron stod klar 1922 och är sliten, därför totalrenoveras den. Nu är det dags för det största och mest komplicerade momentet. Under hösten började man montera ner bron och under fredagsnatten ska hela norra broklaffen lyftas bort i ett enda stycke.

Veckor av förberedelser ligger bakom, enligt Region Stockholm. Den gamla motvikten, stålkonstruktionen och maskinhuset som använts vid broöppning har rivits. Betong har knackats bort och domkrafter håller bron uppe när den skärs loss från sina landfästen.

Sakta men säkert monteras den gamla bron ner inför det stora lyftet. Foto: Vilhelm Lindevall/Region Stockholm

Vinden är fiende

Det är den kända marina lyftkranen Lodbrok som står för lyftet. Det kommer att gå långsamt under flera timmar, förutsatt att det inte blåser för mycket.

Den gamla broklaffen kommer att fraktas iväg via en ponton för att sedan skäras ner till mindre bitar och återvinnas.

Under lyftet kommer bilar, cyklister och fotgängare kunna ta sig fram via södra bron, men det kan bli svårframkomligt. Danvikskanalen är för tillfället helt avstängd för sjötrafik men öppnar när lyftet är gjort.

Totalrenovering

Danviksbron består av norra och södra bron och det är norra delen som nu renoveras. Där rullade tidigare både Saltsjöbanan och Nacka-Värmdöbussarna. Nu kör bussarna tillsammans med tusentals bilar på södra brohalvan och tågen rullar inte alls.

Nu monteras norra bron ner för att nästa år byggas upp igen, med nya stålkonstruktioner, elinstallationer och nya tågspår.

Först i slutet av 2026 väntas bron vara klar. Trots den stora renoveringen ska Danviksbron ha kvar sitt historiska utseende.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.