Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förstagångsväljarna SVT möter är inte imponerade av partiernas satsningar på sociala medier. Omoget, är omdömet. Foto: SVT

Unga dissar partikampanjerna på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 430 000 väljare går till val för första gången på söndag. De politiska partierna satsar stort på att nå ut med sina budskap på sociala medier, men de unga vi pratat med är inte imponerade av vad de ser i sina flöden.

Politiker är rädda för att vara seriösa. De är rädda för att vi ska bli uttråkade och tar inte oss unga på allvar, säger de förstagångsväljare vi talat med på Anna Whitlocksgymnasiet i Stockholm.

Enligt Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet så har partierna haft svårt att hitta rätt ton för att lyckas nå ut till unga på sociala medier. Den största utmaningen för politikerna är Tiktok som är väldigt populärt bland unga och som nu används för första gången i en valrörelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.