Kostnaden för en östlig förbindelse beräknas till runt 18 miljarder kronor. Och just hur kostnaden ska fördelas mellan stat, landsting, och berörda kommuner var det som fick projektet att falla i den så kallade Sverigeförhandlingen förra året.
Socialdemokraterna i Stockholms stad sa nej till den föreslagna medfinansieringen av den så kallade Östlig förbindelse, där Stockholms stad föreslogs betala omkring tre miljarder kronor. Jan Valeskog (S) menar att även Moderaterna på flera platser och nivåer då var ovilliga att bekosta den östliga förbindelsen.
– Vi har suttit tillsammans i Sverigeförhandlingen och där har Moderaterna i landstinget sagt nej till att medfinansiera Östlig förbindelse med drygt tre miljarder. Nacka kommun sa nej till ungefär 1,7 miljarder och även Värmdö och Lidingö sa nej till den föreslagna medfinansieringen. Att nu påstå att man är beredd att medfinansiera när man för bara några månader sedan sa nej, det känns inte trovärdigt, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
Förhandlingsfråga
Enligt finanslandstingsrådet Irene Svenonius (M) är finansieringen en förhandlingsfråga.
– Det vi är överens om inom Moderaterna på alla nivåer är att både staten, region och kommunerna kommer att vara med och betala, fast att det i grunden är staten som ska stå för väginfrastrukturen, säger Irene Svenonius (M).
– Vi tycker att det är så viktigt i den här växande regionen att vi får en färdig ringled att vi är beredda att gå med och medfinansiera den, fortsätter Irene Svenonius (M).
Även S positiva till Östlig förbindelse
Samtidigt tycker även Socialdemokraterna i Stockholms stad att Östlig förbindelse behövs i framtiden.
– Nu prioriterar vi ett antal kollektivtrafikprojekt, vi har en hel del spår som vi behöver bygga först, som tunnelbanan. Men på sikt kommer Östlig förbindelse att behövas, absolut, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad.