Foto: Henrik Montgomery / TT

Dyrare resa till Arlanda

Uppdaterad
Publicerad

Om två veckor blir det betydligt dyrare för den som tar SL-pendeln till Arlanda. Färre resenärer än planerat gör att företaget som har nyttjanderätten till spåren till flygplatsen höjer priset, och därmed blir det dyrare för pendelresenärerna.

Snart blir det dyrare att resa till Arlanda för den som tar pendeltåget. För att ta pendeln till Arlanda räcker det inte med bara SL-biljetten, det tillkommer också en extraavgift för att få gå på och av vid Arlanda.

Det är företaget A-train AB som har nyttjanderätten till själva tågsträckan Arlandabanan som tar ut den avgiften. Idag är avgiften på 85 kronor och höjs från och med 20 september till 120 kronor, en höjning på 35 kronor.

Det gör att den som inte har månadskort på SL utan också behöver en SL-biljett nu måste betala 170 kronor för att ta pendeln till flyget. Efter årsskiftet när SL inför nya enhetspriser kommer det priset att landa på 150 kronor.

Färre har åkt

– Vi höjer inte avgiften ensidigt. När vi träffade avtalet för 3,5 år sedan ville SL och SJ ha en klausul som skulle ge dem en möjlighet att få en prissänkning om det kom fler passagerare. Men nu kan vi konstatera att betydligt färre har åkt än vad SL och SJ har prognostiserat. Därför höjer vi priset enligt avtalet. Hade prognosen slagit in hade det blivit prissänkning, men när det är väsentligt färre passagerare så blir det en prishöjning, säger A-trains vd, Per Thorstenson.

M: ”Frågan om inte staten bör lösa in avtalet”

Tågsträckan Arlandabanan byggdes på 90-talet som ett så kallat OPS-projekt, offentlig-privat-samverkan. Det innebär att A-train byggde och finansierade stora delar av sträckan, och även har nyttjanderätten till spår och stationer under 40 år, även om det är staten som äger banan.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) öppnar nu för att staten ska lösa in nyttjanderättsavtalet med A-train.

– Att Arlandabanan byggdes som ett OPS-projekt på 90-talet ska vi vara glada för, den hade nog inte byggts alls annars. Men samtidigt har vi och staten gemensamma utmaningar i att få fler att ta tåget istället för bilen till flyget. Frågan bör därför väckas redan nu om inte staten bör lösa in avtalet med A-train i syfte att skapa bättre resandemöjligheter för tillväxten, jobben och handeln i såväl Stockholm-Mälardalen som i hela landet, säger Kristoffer Tamsons.

Arlandabanan

Tågsträckan Arlandabanan byggdes på 90-talet som ett så kallat OPS-projekt, offentlig-privat-samverkan. Det innebär att ett privat företag får i uppdrag att bygga, finansiera och under en tid driva något offentligt som ett sjukhus eller järnväg.

Det privata företaget A-train AB byggde och finansierade stora delar av Arlandabanan. Tågbanan är statligt ägd men A-train har nyttjanderätten till spår och stationer under 40 år, fram till år 2040. Företaget driver också direkttåget Arlanda Express.

Källa: Riksrevisionen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.