I tisdags meddelade Region Stockholm att det relativt nystartade bolaget Connecting Stockholm AB vunnit upphandlingen att från 2025 driva Stockholms tunnelbana.
Driften av Stockholms tunnelbana är en av världens största offentliga upphandlingar, värd runt 40 miljarder kronor. Connecting Stockholm ägs till 55 procent av brittiska börsnoterade Go-Ahead, resten ägs av ett bolag baserat i Singapore.
Problemtyngt ägarbolag
Go-Ahead har drivit flera järnvägslinjer i Storbritannien sedan 90-talet. Men bolaget och driften har under många år omgärdats av stora problem.
Ett av de mest omfattande var i Södra England under 2016. Runt 60 000 tåg ställdes in, bland annat efter omfattande konflikter med personalen och skador på spåren.
2018 inträffade det som i England kallas ”Det stora tidtabellsfiaskot” där runt 10 000 Go-Aheadtåg blev inställda eller kraftigt försenade, vilket påverkade hela Storbritanniens järnvägsnät under lång tid.
Regionen: ”Har gjort en lämplighetsbedömning”
Hösten 2021 tvångsnationaliserade brittiska regeringen ett annat av Go-Aheads järnvägsnätverk efter anklagelser om skattefusk.
Regeringens utredning visade att bolaget undanhållit skatter på runt 300 miljoner kronor. Till det utdömde regeringen böter till bolaget på runt 360 miljoner för avtalsbrott.
– När du beskriver det så här så är det klart att det låter allvarligt. Vi har gjort en lämplighetsbedömning enligt svensk säkerhetslag. Vi kan inte hitta något som säger emot oss, säger Andreas Strömberg, presschef på trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Svaret: ”Isolerad händelse”
Pressavdelningen på Connecting Stockholm AB skriver via mejl att det som hände i Storbritannien var ”en isolerad händelse” på ”den brittiska tågmarknaden” och den ”är idag sedan länge hanterad och utagerad”.