Vid årsskiftet är planen att 30-40 kameror ska finnas tillgängliga för personal i SL-trafiken. Foto: SVT

Fler kroppskameror till busschaufförer

Uppdaterad
Publicerad

Hot och våld mot busschaufförer är ett växande problem. Därför ska nu ännu mer SL-personal utrustas med kroppskameror.

Busschaufförerna på linje 514 och 179 har provat kroppskameror under tre månaders tid. Och försöket har fallit väl ut, enligt operatören Arriva. Under de tre månaderna har ingen av busschaufförerna som har haft på sig kamerorna utsatts för våld eller hot.

– Vi har ju kameror inom SL på bussarna redan, men det blir en normaliseringsprocess, folk slutar tänka på det. Nu när man får upp medvetenheten kring det här och ser en kamera på föraren när man kliver på, reagerar folk och tänker till, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva.

Storsatsning vid årsskiftet

I pilotprojektet var det 15 bussförare som fick dela på fem kameror. Trafikförvaltningen ska nu genomföra ett nytt, större försök. Vid årsskiftet är planen att 30-40 kameror ska finnas tillgängliga för bussförare, ordningsvakter och kanske även biljettkontrollanter.

– Vi vet att våra medarbetare i kollektivtrafiken många gånger är utsatta. Man är utsatt för hot, våld och trakasserier. Då vill vi använda de verktyg som finns för att mota det i dörren, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Busschaufförerna vill slippa kolla biljetter

Men de chaufförer som SVT Nyheter Stockholm pratat med som kör busslinjerna i Västerort ser en enklare lösning för att motverka våldsamheter. De vill sluta kolla biljetterna på de mest våldsutsatta bussarna och helt överlåta den uppgiften till kontrollanterna.

Varför måste bussförarna kolla biljetter?

– Det här är ett upplägg som är väldigt gammalt. Vi har en bussförare för att köra buss och som även har ansvar för viseringen när människor går ombord på bussen. Jag har inte sett några skäl att ändra på det, säger Kristoffer Tamsons.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.