Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Shekarabi om domen mot Ninja Casino Foto: TT/SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Spelsiten Ninja Casino fälls – reklamen för aggressiv

Publicerad

Patent- och marknadsdomstolen fäller Elec Games som drivit spelsiten Ninjacasino för att ha haft för aggresiv reklam. Bolaget får inte marknadsföra sina speltjänster genom pop-up annonser som täcker datorns hela bildskärm, och 20 olika påståenden. Bland några av uttrycken som inte får användas är snabba cash, blixtsnabbt och inom 5 minuter.

Idag kom Patent- och marknadsdomstolens dom. Ninja Casinos marknadsföring strider mot kravet på måttfullhet som gäller vid marknadsföring av spel.

– Det är tråkigt att domstolen går så här långt. Men de bedömningar domstolen har gjort när det gäller orsakssambandet mellan reklam och spelproblem tycker vi saknar vetenskaplig grund. Man hade bestämt sig ganska tidigt att man inte gillade marknadsföringen, säger advokat Ola Wiklund som är spelbolagets ombud.

Förbud mot påståenden

Enligt domen får bolaget inte använda sig av påståenden som antyder att spelaren kan påverka utgången, påståenden som uppmanar till att spela omedelbart och påståenden som ger intryck av att man snabbt kan vinna stora belopp. Bolaget får inte heller använda sig av annonser som visas över hela datorns bildskärm.

Domstolen har i samtliga fall kommit fram till att påståendena strider mot de riktlinjer och rekommendationer som ligger till grund för spellagens krav på måttfullhet och att kravet på måttfullhet därmed inte är uppfyllt, skriver Stockholms tingsrätt i ett pressmededelande.

Första gången måttfullhet prövas

Det är första gången måttfullhetsaspekten prövas i svensk domstol.

– Bolaget har ju fått klä skott för en hel bransch marknadsföring. Fördelen är att nu vet vi hur praxis ser ut. När det gäller bolaget har det inga effekter eftersom de inte har något spel i Sverige, säger advokat Ola Wiklund.

Stämdes för aggressiv marknadsföring

Det var i slutet av förra året som spelsidan Ninja Casino stämdes för en alltför aggressiv marknadsföring i Stockholms kollektivtrafik. 

”Vinsten på kontot innan nästa station” var en av bolagets slogans som skapade starka reaktioner hos resenärerna.

Konsumentombudsmannen ansåg att reklamen bröt mot lagen och måttfullhet och stämde Elec Games, dotterbolaget för spelföretaget Ninja Casino.

Förlorade spellicens

Tidigare i somras förlorade Ninja Casino sin spellicens efter att Spelinspektionen bland annat upptäckt att registrerade spelare kunnat spela bort pengar långt över sina egna insättningsgränser.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer