Foto: Tomas Oneborg/TT/Stockholms Stad

Här förbjuds dubbdäck 1 januari

Uppdaterad
Publicerad

Sedan 2010 är dubbdäck förbjudna på Hornsgatan. Vid årsskiftet utökas förbudet med fler gator i centrala Stockholm.

Anledningen till att politikerna vill införa dubbdäcksförbud är att dubbarna river upp partiklar som kan vara farliga för hälsan.

– Tanken med ytterligare dubbdäcksförbud är att påverka källan till utsläppen, slitaget från dubbdäck, i stället för att bara mildra effekter av användningen, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

För att nå miljökvalitetsmålen på lång sikt så bedömer trafiknämnden att andelen dubbdäck måste minskas kraftigt, därför inför nu även dubbdäcksförbud på Fleminggatan och Kungsgatan.

– Stockholmarnas hälsa är för viktig för att inte ta ansvar, säger Daniel Helldén (MP).

Det utökade förbudet börjar gälla 1 januari.

Fakta dubbdäcksförbud

  • Utökas till Flemingsgatan och Kungsgatan mellan Sveavägen till Birger Jarlsgatan.
  • Införs den 1 januari 2016.
  • Kostar tre miljoner kronor att utöka i form av omskyltning, informationsinsatser med mera.
  • Gäller på Hornsgatan sedan 1 januari 2010.
  • På Hornsgatan har andelen bilar med dubbdäck minskat från 70 till 30 procent sedan 2010.
  • Även för övriga innerstadsgator och infartsvägar har dubbdäcksandelen minskat till 45–55 procent.
  • Även den totala mängden trafik på Flemingsgatan och Kungsgatan väntas minska, liksom utsläppen. av kvävedioxid och framkomligheten för bussar bör förbättras precis som skett på Hornsgatan.
  • Det långsiktiga nationella miljökvalitetsmålet för frisk luft klaras inte för partiklar i Stockholm, dubbdäck är den enskilt viktigaste orsaken.
  • Miljökvalitetsnormen för små luftburna partiklar, PM10, överskreds 2013 men klarades 2014 och kommer att klaras 2015 tack vare gynnsam väderlek, extra städåtgärder och intensiv dammbindning.
  • Dammbindningen kostar 17 miljoner per år.
  • Kommuner har rätt att införa lokala förbud mot dubbdäck, men inte skatt eller avgift på användning av dubbdäck.
  • En statlig utredning om skatt på användning av dubbdäck, SOU 2015:27, ansåg att det inte fanns tillräckligt starka skäl för att motivera ett införande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.