Drygt två kilometer järnväg förstörd mellan Sollentuna och Häggvik. Foto: Frida Claesson/SVT/Janne Åkesson

Trafikverket: ”Kommer ta mellan sju till åtta veckor att återställa”

Uppdaterad
Publicerad

Förra torsdagen spårade ett godståg ur vid Häggvik norr om Stockholm. Skadorna visar sig nu vara så omfattande att det kan ta veckor att laga. Dessutom gör den kraftiga kylan att reparationsarbetet försvåras. SVT följde med Trafikverket till platsen för inspektion.

Tre kilometer tågräls är förstörd och det kommer att ta tid att reparera. Haverikommissionen har varit på plats för att inspektera järnvägsanläggningen. Efter det ska det fattas beslut om olyckan ska utredas.

– Ett antal vagnar spårade ur och den sista vagnen tappade hjulaxeln i Sollentuna. Därmed for den fram och tillbaka hela vägen hit till Häggvik och slog sönder en hel del av järnvägsanläggningen och intilliggande spår, berättar Kjell Backman, projektledare på Trafikverket.

3 km räls och bana som ska återställas

I dagsläget säger Trafikverket att det är cirka 3 kilometer järnväg som måste läggas om från början. Distriktschefen för underhåll på Trafikverket säger nu att ta tid innan järnvägen är återställd. Så resenärer får räkna med att problemen kvarstår.

– Det tar cirka två veckor att riva järnvägen och sen kommer det att ta fyra veckor att bygga en ny räls. Sen måste vi rikta och köra med tyngd på spåren så den grova tidsplanen är mellan sju till åtta veckor, säger Stefan Lindgren distriktschef för underhåll på Trafikverket.

Haverikommision

En haverikommision ska utreda vad som gjorde att godståget spårade ut. För att det ska bli tal om en haverikommisionen utan att det funnits personskador måste materiella skador överstiga 20 miljoner kronor.

I videon visar projektledaren Kjell Backman skadorna på järnvägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.