”Jag vet inte vad folk fått för sig att min konst är någon slags demokratisk process där kreti och pleti ska liksom kunna få tycka till som någon slags eurovisionsschlagerfestival”, säger Makode Linde. Foto: SVT

Namnstrid om ”Negerkungens återkomst”

Uppdaterad
Publicerad

Konstnären Makode Linde har hamnat i strid med Kulturhuset. Han vill kalla sin nya utställning för ”Negerkungens återkomst”. Olämpligt anser Kulturhuset.

I januari öppnar konstnären Makode Linde en ny stor utställning med både gamla och nya verk, en utställning som Linde tänkt sig ska heta ”Negerkungens återkomst”, något som det blivit strid om.

Kulturhuset Stadsteaterns chef Benny Fredriksson vill byta ut namnet, han är orolig över hur titeln ska uppfattas när den tas ur sitt sammanhang som exempelvis i annonser.

Konstnären vill inte ändra titeln

Men konstnären har inga som helst tankar på att ändra titeln.

– Jag har ju valt titeln för att den är problematisk och går att tolka på olika nivåer, säger Makode Linde när SVT får tag i honom i Berlin, och han tänker inte ändra på titeln.

– Jag bestämmer titeln på mitt verk, tack så mycket! Jag vet inte vad folk fått för sig att min konst är någon slags demokratisk process där kreti och pleti ska liksom kunna få tycka till som någon slags eurovisionsschlagerfestival där det polupläraste alternativet vinner. Och det går inte att komma ifrån att det är en vit man som talar om för mig att jag inte får använda n-ordet.

”Legitimera ett rasistiskt uttryck”

Benny Fredriksson vill inte vara med i intervju men skriver följande kommentar på Kulturhuset Stadsteaterns hemsida:

”I Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet är det grundläggande att vi är en välkomnande plats för alla människor. Men många möter oss i en miljö utanför våra galleri- och utställningsytor – till exempel via annonser eller annan typ av marknadsföring. I de sammanhangen är det självklart att Kulturhuset Stadsteatern inte får uppfattas legitimera exempelvis rasistiska uttryck.”

Benny Fredriksson kan inte tänka sig att marknadsföra namnet på utställningen, men skriver i kommentaren att Makode Linde kan använda titeln inne i utställningen.

Makode Linde

Makode Linde blev internationellt känd i samband med konstinstallationen Painful Cake, när han låg i en tårta som föreställde en svart Venus och skrek när dåvarande kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth skar första tårtbiten.

Läs mer: Makode Linde berättar om konsten och livet två år efter tårtan

I sin konst använder han sig ofta av symboler för rasism och utforskar nidbilden av svarta och och slaveriets historia, och vill visa på orättvisor och förtryck.

Makode Linde föddes 1981 i Stockholm men bor i Berlin.

Källor: Wikipedia och Kulturhuset

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.