Foto: TT

(M): Sälj namnen på tunnelbanestationer till företag

Uppdaterad
Publicerad

Applegarden eller Kungsträdgården? Nu vill Moderaterna att företag ska kunna köpa upp namn på tunnelbanestationer, som ett sätt att säkra intäkter till utbyggnad av kollektivtrafiken.

– Jag tror att stockholmarna skulle vara positiva till detta, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Tunnelbanestationerna i Stockholm kan få nya namn, det föreslår Moderaterna i landstinget. De vill att man i framtiden ska kunna sälja namnen till olika företag.

– Jag tror att stockholmarna skulle vara positiva till detta, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Men förslaget får mothugg av oppositionen, som menar att förslaget är ett desperat försök av Moderaterna att få in intäkter till kollektivtrafiken.

– Det är ett minst sagt anmärkningsvärt förslag. Vi vet att Moderaterna inte gjort några direkta och värdefulla prioriteringar i trafiken och nu ser vi ett desperat förslag för att få in det på det här sättet, säger oppositionslandstingsråd Talla Alkurdi (S).

Ska ge pengar till kollektivtrafiken

Landstingsrådet menar att för att bygga ut tunnelbanan behövs pengar, och de måste tas från annat än bara skattepengar och biljettintäkter.

– Vi måste kolla på det tredje benet, i form av reklam. Och då finns det mer att göra, och tänka mer innovativt när det kommer till reklamintäkterna, säger Kristoffer Tamsons

Både permanent och tillfälligt

Enligt förslaget ska man kunna både köpa namn permanent och tillfälligt. Permanent vid en nyöppnad station, och man jämför det med att till exempel sälja namnet på en arena, som man gjorde med Tele2- och Friends arena. Oppositionen håller inte med.

– Att auktionera ut till högstbjudande för att med jämna mellanrum ändra stationsnamn är inte hållbart, säger Talla Alkurdi.

Varför inte?

– Det är ologiskt att hela tiden tänka efter vad den här stationen heter. För att få folk att åka kollektivt så är förutsägbarheten viktig. Det går inte att jämföra med att byta namn på en arena. Det är att ta privatiseringshetsen ett steg för långt.

Byta namn över dagen

Moderaterna har även tagit inspiration från bland annat London, där man bytte namn på en tunnelbanestation i samband med OS.

– Det kan till exempel handla om att sälja stationsnamn över en dag kopplat till ett evenemang. Vi skulle kunna göra det under till exempel Schlagerfestivalen, eller Allsång på Skansen, säger Kristoffer Tamsons.

”Inte ett alternativ”

Talla Alkurdi menar att ändra stationsnamn när det känns utdaterat är något man bör göra. Men att ändra för till exempel specifika evenemang är inget som oppositionen ser som ett rimligt alternativ.

– Det är märkligt. Om man ändrar det då och då så blir det svårt för resenärerna att veta hur de ska åka. Det är definitivt ingen bra stadsplanering att byta namn så här ofta, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.