Dunkare, den gyllene kvicken och rockringar som mål. I böckerna om Harry Potter flyger quidditch-spelarna på kvastar och gör mål i ringar som sitter högt uppe i luften. Den som fångar kvicken vinner. Men eftersom vanliga människor, mugglare, saknar magi har reglerna anpassats.
-Vi flyger inte på kvastar, det går ju inte, säger Kajsa Thilander, en av arrangörerna till ABC.
80 anmälda
Intresset är relativt stort för sporten och SM i quidditch anordnas för tredje året ute på Visättra sportcenter i Huddinge.
-Det är runt 80 personer som deltar i spelen, ungefär hälften kommer från andra delar av Sverige än Stockholm, säger Kajsa Thilander.
Harry Potter-tokiga
Kajsa Thilander anordnar arrangemanget tillsammans med kompisen Tove Verner-Carlsson. De är båda födda 1992 och har ett stort intresse för Harry Potter. Även Huddinge kommun har ett finger med i spelet.
Idén med att anordna en anpassad version av quidditch i Sverige startade bland medlemmarna i ett Harry Potter-forum för två år sedan. Liknande tävlingar finns i bland annat USA och Storbritannien där intresset är enormt.
”Jättekul att arrangera”
Till årets tävlingar är nio lag anmälda. På söndag är det dags för final.
-Det är jättekul att arrangera det här och att träffa personer som också tycker om att spela, säger Kajsa Thilander.
Så spelas mugglar-quidditch
Den gyllene kvicken som i böckerna är en magisk boll ersätts med en gulklädd person som springer runt på planen. En svart strumpa med en tennisboll instoppad i kvickens shorts ska hänga baktill som en svans som ska fångas av sökarna.
Varje lag består av sju personer – tre jagare, två slagmän, en vaktare och en sökare.
Målen består av tre ringar uppställda på stolpar på varje sida om planen.
De spelare som är jagare ska göra mål genom att kasta en boll, klonken, genom ringarna. I mugglarversionen är klonken en handboll. Ringarna vaktas av målvaktare som kallas vaktare.
Slagmännen försöker störa de andra spelarna genom att kasta dunkare, mjuka skumgummibollar, på dem. Den spelare som träffas av en dunkare måste lämna planen och göra high five med en funktionär.
Den spelare som är sökare, i böckerna är detta Harry Potter, försöker fånga kvicken. Fångas kvicken avslutas spelet och sökarens lag får 50 poäng.
Källa: Arrangörerna av quidditch-SM (TT)