En bit därifrån ligger Solna centrum. På parkeringsplatsen utanför centrumet träffar vi Vivi-Ann Ohberg.
– Jag är gammal Solnabo och tycker att det här är en utarmning av Solna centrum. Jag har ingen lust att i min ålder ge mig ut på en långpromenad för att komma till Mall of Scandinavia, säger Vivi-Ann Ohberg.
– Jag undrar var man ska hitta kunderna någonstans? Jag bor i Täby och det centrumet blir större och större, och jag tycker att det är märkligt att man kan få täckning för alla de här nya centrumen som byggs, säger Ann-Christin Broberg.
”Kan klara 10 Mall of Scandinavia”
Men Lars-Åke Tollemark, vd för den nordiska delen av Unibail-Rodamco, som äger Mall of Scandinavia, är inte orolig.
SVT: Hur många köpcentrum kan Stockholmsområdet egentligen svälja?
– Det är den vanligaste frågan, jag får den nästan varje dag. Handelns utredningsinstitut, HUI, tittar på trender hela tiden, och Stockholm växer hela tiden kraftigt, både när det gäller köpkraft och när det gäller antalet invånare. Och HUI har sagt vid något tillfälle att Stockholmsområdet under de närmaste 20 åren skulle klara ungefär 10 Mall of Scandinavia, säger Lars-Åke Tollemark.
Vill utmana den traditionella synen på ett köpcentrum
Idag är 95 procent av ytan på 100.000 kvadratmeter uthyrd. Och till stor del så handlar det om samma gamla kedjor som i de flesta andra köpcentrum och gallerior, även om vd:n har en annan syn.
– Det stämmer inte riktigt, tycker jag. Många av kedjorna finns naturligtvis här, för att konsumenterna vill ha dem. Konsumenten vill ha sitt H&M, vill ha sitt Zara. Men sedan kommer vi ha 15-20 helt nya varumärken som inte finns i Sverige sedan tidigare, säger Lars-Åke Tollemark.
Den avdelning som sticker ut lite har precis som köpcentrumet ett engelskt namn och kommer att kallas The Designer Gallery.
– Med Designer Gallery så vill vi utmana den traditionella synen på ett köpcentrum och lyfta fram nya stjärnor på designhimlen. Vi jobbar mycket med tillfälliga pop up-butiker där vi till exempel låter unga entreprenörer komma in och testa att ha en fysisk butik för första gången, säger Kajsa Nilsson, kommunikationschef på Unibail-Rodamco i Norden.
”Fler dörrar som öppnas”
Och William Baldwin, som jobbar i Solna centrum, ser fram emot öppningen.
– Jag tycker att det är kul att det är fler dörrar som öppnas, dels för ungdomar som söker jobb, och sedan att det blir mer internationellt. I Solna centrum är det för dåligt utbud, så det är bra med en större galleria att kunna åka ut till istället för att alltid åka in till stan.