– Jag vill att kaptenen tar det lugnt, säger Ida Mann byggprojektledare för Slussenbron. Foto: SVT/ Stockholms stad

Ida Mann har förberett för guldbron i två år

Uppdaterad
Publicerad

I två år har Ida Mann arbetat med att få en bro mellan Gamla stan och Södermalm på plats. Men hårda vindar över Atlanten gör att bron och det vindkänsliga fartyget dröjer med att komma på plats.

– Den här förseningen har gjort mig lite sömnlös, säger Ida Mann, projektledare för Slussenbron.

I veckor har fartyget som ska frakta Slussens nya gyllene bro till Stockholms legat still i Medelhavet. Lösningen att frakta bron med pontoner på ett fartyg är unik, det berättar Ida Mann, projektledare för Slussenbron. Men samtidigt blir fartyget mer känsligt för vindar och vågor.

– Min värsta farhåga är att båten tappar lasten, säger Ida Mann.

Guldbron
Slussenbron skulle ha varit framme i Stockholms den 8 februari. Men fartyget är vindkänsligt och ankomsten har dragit ut på tiden. Foto: TT/Skanska

När fartyget väl tagit sig upp mot Stockholm ska två lotsar köra in båten genom Stockholms skärgård. För att förbereda sig har lotsarna övat i simulatorer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Guldbron

Mer i ämnet