Transportsektorn står för hälften av utsläppen av växthusgaser i Stockholms län. Bara på motorvägen mellan Nynäshamn och Stockholm kör varje dygn runt 14 000 fordon, varav 1 500 är lastbilar.
Antalet tunga fordon väntas öka till 2 500 de kommande åren, i takt med att alltmer gods transporteras från den nya containerhamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn.
Pilotstudie för elväg
I höstas tillsatte regeringen en Elektrifieringskommission som ska utreda hur godstransporterna inom de mest trafikerade områdena i Sverige kan elektrifieras.
Motorvägen mellan Nynäshamn och Västerhaninge kan bli ett pilotprojekt för att testa hur bra det fungerar att köra på elväg i större skala.
Under våren ska Trafikverket fatta beslut om det blir Nynäshamn-Västerhaninge eller sträckan Örebro-Hallsberg längs E20 som på prov ska elektrifieras.
Redan 2025 ska trafiken börja rulla på Sveriges första större elväg.